۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۶۰۵۶۳۱

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۸ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۸ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
رمز‌های دوم ایستا فقط تا پایان اردیبهشت اعتبار دارند و از ابتدای خرداد امسال برای استفاده از خدمات بانکی باید از رمز دوم یکبار مصرف استفاده شود.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

شاخص بورس تهران ۸۲۳۵ واحد سقوط کرد
 
بر اساس اطلاعات سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۸ با کاهش ۸۲۳۵ واحد به رقم ۲۱۵ هزار و ۸۲۱ واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز امروز ۱۲۸۴ واحد افت کرده و به رقم ۴۴ هزار و ۸۱۶ رسید. ارزش روز بازار امروز به بیش از ۸۲۸ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار تهران بیش از ۵.۳ میلیارد برگه بهادار سهام و حق تقدم در قالب ۳۴۰ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۴۵۰ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز عمده نماد‌های بورسی در کاهش شاخص بورس اثرگذار بودند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به نماد‌های فولاد، فارس، فملی، کگل، شپنا، شبندر، کچاد اشاره کرد.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی و ارزشی ۲۳۶۴ واحد افت کرده و به رقم ۶۱ هزار و ۹۷۵ واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۸۹۴ واحد افت کرده و به رقم ۳۱ هزار و ۱۹۶ واحد رسید. شاخص آزاد شناور با کاهش ۹۲۵۳ واحد به رقم ۲۴۴ هزار و ۶۷۰ واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با کاهش ۶۵۰۸ واحد به رقم ۱۶۲ هزار و ۴۲۷ واحد رسید و شاخص بازار دوم بورس با افت ۱۴ هزار و ۳۳۰ واحدی به رقم ۴۱۳ هزار و ۶۰۱ واحد رسید.

با توجه به اینکه بازار دوم عمدتاً مربوط به معاملات بلوکی است و افت بیش از حد شاخص در این بازار نشان می‌دهد معاملات بلوکی باعث افت شاخص بورس شده‌اند.

امروز نماد‌های پربیننده در بورس مربوط به بانک تجارت با نماد و تجارت و قیمت پایانی هر سهم ۴۲۴ ریال، نماد خساپا مربوط به شرکت سایپا با قیمت پایانی هر سهم ۱۵۴۸ ریال، وبملت مربوط به بانک ملت با قیمت پایانی ۳۵۴۷ ریال، خودرو مربوط به ایران خودرو با قیمت پایانی ۴۹۱۶ ریال، رمپنا مربوط به گروه مپنا با قیمت پایانی هر سهم ۶۲۸۶ ریال، فولاد مربوط به فولاد مبارکه اصفهان با قیمت پایانی هر سهم ۴۲۹۵ ریال، ستران مربوط به سیمان تهران با قیمت پایانی هر سهم ۷۹۶۹ ریال بوده‌اند.

بنا به این گزارش، امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل ۳۹ واحد افت کرده و به رقم ۲۶۲۳ ریال رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از ۱۵۲ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از ۲.۸ میلیارد برگه بهادار سهام و حق تقدم در قالب ۲۲۸ هزار نوبت معامله و به ارزش ۸۷۱ میلیارد تومان دادوستد شدند.

امروز نماد‌های پربیننده در بورس تهران مربوط به شرکت‌های ذوب آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، توسعه و عمران کرمان، مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان، نیروگاه زاگرس کوثر بوده‌اند.

امروز نماد‌های ذوب، دماوند بیشترین اثر را در تقویت شاخص فرابورس داشته‌اند و نماد‌های مارون، هرمز، شراز، سمگا، شاوان بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس داشته‌اند.

امروز با پیام ناظر بازار نماد ونوین ۱ به علت تغییرات بیش از ۵۰ درصدی قیمت متوقف شد، همچنین توقف نماد معاملاتی سنیر، کاذر متوقف شدند. همچنین اطلاعیه ناظر بازار در مورد زمان انجام معامله در نماد تاصیکو منتشر شد، بازگشایی نماد معاملاتی شاملا، دشیمیاتفاق افتاد و با پیام ناظر اطلاعیه در مورد نماد معاملاتی تاصیکو منتشر شد و بازگشایی نماد معاملاتی سیلام و نماد معاملاتی بترانس انجام شد و حراج مجدد در نماد معاملاتی برکتح انجام شد.
_________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با تغییر جزئی نسبت به آخرین قیمت‌های روزکاری قبل در قیمت ۵ میلیون و ۵۳ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۹۱۷ هزار تومان معامله می‌شود.

سکه تمام‌بهار آزادی ۵ میلیون و ۵۳ هزار تومان
سکه‌بهارآزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۹۱۷ هزار تومان
نیم‌سکه بهارآزادی ۲ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان
ربع‌سکه یک میلیون و ۸۲۰ هزار تومان
سکه‌گرمی ۹۹۸ هزار تومان

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۹۸ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۵۴۹ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، هر مثقال طلا نیز با قیمت یک میلیون و ۹۸۹ هزار تومان در بازار تهران معامله می‌شود. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۸۲.۷ دلار معامله می‌شود.

قیمت هر‌گرم طلای ۱۸‌عیار ۵۴۹ هزار تومان
قیمت هرگرم‌طلای ۲۴ عیار ۶۱۲ هزار تومان
قیمت هر‌مثقال طلا یک میلیون و ۹۸۹ هزار تومان
قیمت‌اونس‌طلا ۱۲۸۲.۷ دلار

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم بدون تغییر قیمت نسبت به روز قبل، ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت دلار ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان
قیمت یورو ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان
قیمت درهم ۴ هزار و ۴۴ تومان
قیمت پوند انگلیس ۱۹ هزار و ۴۹۲ تومان

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان است. قیمت خرید و فروش یورو در این صرافی‌ها نسبت به روز قبل ۱۰۰ تومان افزایش یافته است.
_________________________

تهدید‌های ترامپ قیمت طلا را در جهان بالا برد
 
پس از تهدید ترامپ برای اعمال تعرفه‌های شدید بر کالا‌های چینی و تشدید تنش‌های تجاری میان پکن و واشنگتن که ریسک‌پذیری در بازار را کاهش داد و بر جذابیت دارایی‌های امنی نظیر طلا افزود، قیمت طلا در بازار‌های جهانی افزایش یافت.

هر اونس طلا با ۲.۵۱ دلار افزایش ۱۲۸۱.۶۲ دلار فروخته شد.

دنیل هانس، تحلیلگر ای‌ان‌زد گفت: «به دنبال اظهارات ترامپ در رابطه با تجارت آمریکا و چین، امروز صبح در مبادلات تجاری آسیایی، شاهد اندکی دوری از ریسک کردن، بودیم.»

«قطعا، این امر سبب خرید طلا به علت امنیت این فلز گران‌بها شد و بازار طلا به واکنش نشان دادن، وادار کرد.»

دونالد ترامپ، روز یک‌شنبه اعلام کرد که تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار از کالا‌های چینی را این هفته افزایش خواهد داد. وی همچین گفت بر ۳۲۵ میلیارد دلار دیگر از کالا‌های چینی ۲۵ درصد تعرفه وضع خواهد کرد.

این یک تغییر قابل توجه در موضع هفته گذشته وی است که اعلام کرد مذاکرات تجاری میان دو کشور به خوبی پیش می‌رود.

این اظهارات سبب شد تا ارزش سهام در بازار‌های جهانی و قیمت نفت کاهش یابد درحالی که سبب تقویت «ین» شد.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، چین اکنون پس از تهدید تعرفه‌ای ترامپ، در حال بررسی لغو مذاکرات تجاری با آمریکاست. پس از اینکه جرمی پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا برای کاهش نرخ بهره آمریکا در سال جاری امید داد، وضع روانی سرمایه گذاران طلا در هفته گذشته تیره و تار بود و این امر قیمت طلا را به کمترین رقم ۴ ماه گذشته رسانده بود.

ذخایر طلای گلدتراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در جهان در روز جمعه ۰.۶۳ درصد کاهش یافت و به ۷۴۰.۸۲ تن رسید که کمترین میزان از ۱۱ اکتبر به شمار می‌رود.
_________________________

توزیع گوشت تنظیم بازاری با کد ملی سرپرست خانوار
 
محمد قبله، مدیر کل دفتر امور بازرگانی وزارت صنعت گفت: شیوه توزیع گوشت تنظیم بازاری از ابتدای اسفندماه سال گذشته تغییر کرده و گوشت تنظیم بازاری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره بار و اصناف توزیع نمی‌شود، در نتیجه اخباری که در خصوص شیوه توزیع گوشت با کارت ملی در این مراکز مطرح می‌شود، هیچ مبنایی ندارد.

وی ادامه داد: گوشت با دریافت کارت ملی یا کد ملی افراد توزیع نمی‌شود، بلکه توزیع بر اساس کد ملی سرپرست خانوار انجام می‌شود.

قبله گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، با هدف دسترسی خانوار به گوشت با قیمت تنظیم بازار، مقرر شده است به ازای هر کد ملی سرپرست خانوار، چهار کیلو گوشت یا نیم شقه تخصیص یابد، در نتیجه در فرآیند تخصیص نیازی به حضور افراد خانوار وجود ندارد.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر، گوشت بین جامعه هدف یعنی جامعه کارگری، کارمندی لشکری و کشوری توزیع می‌شود و خبر ضرورت حضور فرزندان برای دریافت گوشت در فروشگاه‌ها صحت ندارد.

این توضیحات مدیر کل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت پاسخ به اظهاراتی است که گفته می‌شود: در حال حاضر سرپرست خانوار نمی‌تواند با کارت ملی فرزندان خود، سهمیه گوشت دولتی آنان را دریافت کند؛ چرا که مسئولان توزیع ادعا می‌کنند، تحویل سهمیه ماهیانه گوشت دولتی تنها با حضور شخص ممکن است و برای همین منظور، فرزند شاغل یا دانش آموز یک خانوار باید برای دریافت ۲ کیلو گوشت به نرخ دولتی مرخصی بگیرد.
_________________________

رمز‌های دوم کارت‌های بانکی تا پایان اردیبهشت اعتبار دارند
 
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای ایمن سازی دسترسی کاربران به سیستم‌های الکترونیکی و افزایش امنیت در تراکنش‌های بانکی و استفاده عموم مردم از خدمات در بستر بانکداری الکترونیک، «سند الزامات رمز‌های پویا» یا همان رمز یکبار مصرف (OTP) را به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری در شهریور سال گذشته ابلاغ کرد.

بر اساس ابلاغ بانک مرکزی، بانک‌ها باید تا آذر پارسال نسبت به تهیه زیرساخت ارائه رمز یکبار مصرف اقدام می‌کردند، اما در این میان برخی بانک‌ها این زیرساخت را ایجاد نکردند. بانک‌های مذکور از سوی بانک مرکزی مسئول جبران خسارت مشتریان در صورت بروز کلاهبرداری شدند.

سپس بانک مرکزی در بخشنامه‌ای دیگر به شبکه بانکی ابلاغ کرد که این زیرساخت در همه بانک‌های کشور باید از ابتدای خرداد ارائه شود و در غیر این صورت با بانک‌ها یا موسسه‌های مالی و اعتباری فاقد این زیرساخت‌ها برخورد خواهد کرد.

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، رمز دوم ایستا کارت بانکی که هم اکنون برای بسیاری از مشتریان شبکه بانکی فعال است صرفا تا پایان اردیبهشت قابل استفاده خواهد بود. رمز دوم ایستا کارت بانکی از ابتدای خرداد به صورت خودکار حذف و باید از رمز دوم یکبار مصرف استفاده شود که صرفا برای انجام تراکنش با کارت اعلام شده و به مدت ۶۰ ثانیه اعتبار دارد.

فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف با مراجعه به شعب بانکی

مشتریان به منظور فعالسازی رمز دوم یکبار مصرف باید به شعبه بانک عامل مراجعه و نسبت به فعالسازی نرم افزار یا پیامک رمز یک بار مصرف اقدام کنند چرا که به منظور انجام عملیات پرداخت در خدمات درگاه اینترنتی و نرم افزار‌های موبایلی که به رمز دوم نیاز دارد باید از رمز دوم یکبار مصرف از ابتدای خرداد استفاده شود.

این خدمت به صورت رایگان به مشتریان ارائه می‌شود و هیچگونه هزینه‌ای به دنبال ندارد.

بر اساس ابلاغ بانک مرکزی، حداقل طول رمز پویای جایگزین رمز اول کارت باید چهار رقم و حداقل طول رمز پویای جایگزین رمز دوم کارت باید هفت رقم باشد.

طول عمر رمز‌های پویا باید حداکثر شصت ثانیه (۶۰ ثانیه) بوده و پس از این زمان رمز تولید شده منقضی و غیر قابل استفاده می‌شود.

رمز‌های پویا در طول عمر خود باید فقط یک بار توسط موسسه اعتباری پذیرفته شوند.

رمز‌های پویا در طول عمر خود صرفا برای استفاده از خدمات مبتنی بر یک کارت مشخص از بین کارت‌های صادرشده توسط موسسه اعتباری قابل استفاده هستند.
_________________________

صندوق ذخیره فرهنگیان احیا می‌شود
 
محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد میزان تحقق بودجه آموزش و پرورش و آموزش عالی در سال ۹۷ اظهار کرد: اگرچه تمام رقمی که در بودجه پیش‌بینی شده بود، تحقق پیدا نکرد، اما به دلیل استحقاق آموزش و پرورش و ضرورتی که وجود داشت، پرداخت به آموزش و پرورش ۱۰۸ درصد بود، یعنی ۸ درصد بیش از آنچه قانون مقرر شده بود.

وی در مورد فرهنگیان افزود: بر‌اساس آنچه که آموزش و پرورش به سازمان برنامه و بودجه کشور گزارش داده، میزان مطالبات فرهنگیان حدود ۹۳۴ میلیارد تومان بود و همان طور که قول داده بودم، قبل از هفته گرامی داشت مقام معلم، این امر پرداخت شود، انجام شد و اگر مطالباتی باقی‌مانده باشد، دولت خود را موظف می‌داند با اولویت، نسبت به تأمین این مطالبات اقدام کند.

نوبخت در پاسخ به این سؤال که آیا رقم میزان مطالبات فرهنگیان مشخص است، ادامه داد: آنچه اعلام شده برای سال گذشته، همان ۹۳۴ میلیارد تومان بود که ما پرداخت کردیم، اگر تعاریف دیگری از مطالبات و پرداخت‌ها وجود داشته باشد، با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس توافق کردیم که کارگروهی تشکیل شود و آن‌ها را محاسبه کنند. دولت در استیفای حقوق فرهنگیان به هیچ‌وجه کوتاه نخواهد آمد.

نوبخت با اشاره به بودجه سال ۱۳۹۹ ادامه داد: اگر ما بتوانیم تعریف اعتبارات هزینه‌ای برای آموزش و پرورش و آموزش عالی را از آنچه که در عُرف به عنوان پرداخت حقوق تعریف می‌شود، جدا کرده و آن را به عنوان سرمایه‌گذاری تلقی کنیم، باید بتوانیم آن‌ها را به عنوان نوعی اعتبارات تملک دارایی‌های انسانی و سرمایه‌ای تعریف کنیم.

نوبخت در پایان درمورد رویکرد دولت نسبت به احیای صندوق ذخیره فرهنگیان، گفت: وزارت آموزش و پرورش در صدر احیای این صندوق است.
_________________________

نفت به کانال ۶۹ دلاری وارد شد
 
پس از اینکه ترامپ دیروز تهدید کرد تعرفه‌های کالا‌های چینی را این هفته به شدت افزایش خواهد داد و مذاکرات دو کشور را در معرض خروج از ریل قرار داده، قیمت نفت در بازار‌های جهانی کاهش یافت.

هر بشکه نفت خام آمریکا با ۱.۴۶ دلار کاهش ۶۰.۴۸ دلار فروخته شد. نفت برنت با ۱.۵۷ دلار کاهش ۶۹.۲۸ دلار به ازای هر بشکه معامله شد.

ترامپ روز یک‌شنبه در توئیتر نوشت که تعرفه‌های آمریکا بر کالا‌های چینی را این هفته شدیدا افزایش می‌دهد و این توئیت ارزش بازار‌های مالی در جهان از جمله نفت خام را پایین کشید.

این اقدام ترامپ موجب شد تا گزارشی از احتمال لغو مذاکرات تجاری از سوی چین منتشر شود، اما سوث چاینا مورنینگ پست گزارش داد لیو هه، معاون نخست‌وزیر چین قرار است هنوز در این هفته به آمریکا سفر کند هرچند ممکن است که سفرش کوتاه شود.

همچنین نشانه‌هایی از افزایش تولید نفت آمریکا وجود دارد بطوریکه تولید نفت خام آمریکا بیش از ۲ میلیون بشکه در روز از اوایل سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است و به رکورد ۱۲.۳ میلیون بشکه در روز رسیده است.

تعداد دکل‌های فعال گازی در آمریکا در هفته منتهی به ۳ می‌سه دکل کاهش یافت و به ۱۸۳ دکل رسید در حالی‌که تعداد دکل‌های فعال نفتی ۲ دکل بیشتر شد و به ۸۰۷ دکل رسید. /۳۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات